Saturday, July 10, 2010

Nabi Muhammad - Gurauan yang boleh diterima

Nabi Muhammad - Gurauan yang boleh diterima


tidak ada manusia yang pernah diwajibkan untuk memenuhi tugas yang lebih sukar dari Muhammad (saw).

Ketika Allah memilih dia untuk menyampaikan mesej terkini-Nya kepada umat manusia, Dia juga menuduhnya dengan pelaksanaan penuh dalam masyarakat manusia, supaya mesej-Nya tidak akan hanya garis besar teori kod hidup.

Generasi mendatang akan selalu mempunyai masyarakat Islam pertama, yang diasaskan oleh Nabi di Madinah dan kemudian di seluruh Semenanjung Arab, sebagai model yang mereka perlu ditiru.



Dengan demikian, tugas Muhammad mengubah komuniti manusia, memberikan iman yang baru yang menyenaraikan konstitusinya, membina iman, dan dengan demikian mengubah arah sejarah.

Apa yang akan terjadi kepada umat manusia tanpa Islam tidak menanggung kontemplasi.

Nabi Muhammad sendiri bertujuan untuk tugasnya, menyedari dari hari-hari awal bahawa itu adalah tugas raksasa yang akan menduduki semua waktunya.

Sangat awal dalam pesannya dia berkata kepada isterinya: "Tidur waktu berakhir, Khadijah '. Dia bererti bahawa dia tidak pernah mampu tidur panjang pada setiap malam seumur hidupnya.

Dengan kesedaran akan tugas dia ditugaskan, apa yang terlibat dan apa yang dituntut darinya, kami terkejut melihat dia ketawa dengan teman-temannya ketika kesempatan itu muncul.

Ketika ada sesuatu yang sangat lucu, ia akan tertawa geli.

Setiap aspek dari karakter Muhammad seimbang dengan saiz yang paling sesuai. Jadi, ia menikmati kesenangan tetapi ia jinak ini dengan mempertahankan kebenaran.

Dia akan mula lelucon, atau mengatakan sesuatu dalam bercanda pada seseorang tapi bahkan dalam bercanda ia hanya mengatakan apa yang benar.

Seorang sarjana kontemporari, Abbas Al-Aqqad, berkata: "Ini bermakna bahawa bercanda adalah tanda kenabian, kerana itu adalah satu tanda kemanusiaannya. Bukan dengan cara apapun yang bertentangan dengan statusnya sebagai nabi yang mulia Allah dan Rasul. "

Untuk mengambil beberapa contoh: bibinya, Safiyyah, meminta dia untuk berdoa baginya untuk berada di syurga. Dia berkata kepadanya: "Tidak ada wanita tua akan masuk syurga".

Ketika dia sudah tua, Safiyyah mula menangis. Dia tersenyum dan mengingatkannya pada beberapa ayat dalam Al-Quran bahawa membuat jelas bahawa semua wanita di syurga akan dikembalikan kepada perdana muda mereka:

"Kami akan melahirkan [pasangan mereka] dalam ciptaan yang sempurna, membuat mereka perawan, penuh cinta, dari pencocokan usia" (. 56: 35-37)

Dia menyedari bahawa Nabi hanya bergurau dengannya dan ia tetap berharap bahawa dia akan mencapai status bahagia dari ahli syurga.

Salah satu teman-temannya bertanya kepada Nabi untuk memberinya seekor unta untuk naik kerana ia tatacara perjalanan panjang.

Nabi berkata kepadanya: "Ya, saya akan memberikan salah satu keturunan dari unta betina itu."

Berfikir bahawa Nabi bertujuan untuk memberikan dia seekor unta yang baru lahir, orang itu kecewa, dan berkata: "Bagaimana yang membantu ketika saya mempunyai perjalanan panjang di depan saya?"

Nabi berkata: "Adakah seekor unta lahir untuk setiap makhluk selain-unta betina?" Orang itu ketawa.

Namun, hanya beberapa saat seperti dilaporkan, kerana Nabi selalu hadir untuk tugas besar dengan ketekunan.

Dia hanya jested untuk membuat situasi serius lebih santai, atau untuk menyenangkan orang yang tersayang. Dalam hal ini juga ia menunjukkan status sempurna sebagai manusia.

No comments:

Popular Posts